5 SEO tips: Voeg minimaal één keer per week verse content toe

Eerst even inhaken op de SEO tip van gisteren: wel veel werk he? Klopt. Maar iets wat de moeite waard is, komt nooit goedkoop, zei niemand minder dan Anthony Robbins ooit en die heeft wel vaker gelijk. En geloof me: het is de moeite waard. Een stevige positie op internet kan enorm veel zorgen wegnemen. Acquisitie wordt ineens een stuk makkelijk. Je hoeft minder op klanten af omdat er meer op jouw afkomen. Je hebt minder uit te leggen over wie je bent en hoe goed je bent omdat prospects ‘pre-sold’ zijn. En je kunt makkelijker meer geld vragen voor hetzelfde werk. Maar nogmaals: dat gaat allemaal niet vanzelf. Het verwerven van die ‘expert status’ is een kwestie van lange adem (daarover straks meer in Tip 3) en vraagt blind doorzettingsvermogen.

De 5 tips in deze serie zijn overigens (maar dat was je misschien al opgevallen) niet de typische, technische SEO tips die je misschien verwachtte. Alleen in tip 5 komt het woord ‘tag’ voor en over HTML en al die andere koppijnafkortingen hebben we het al helemaal niet. De reden daarvoor is simpel. Dat ‘onsite’ SEO werk is misschien 10% van je rankings. Je moet het goed geregeld hebben (daarom tip 5) maar daarmee is alles gezegd. Andere zaken hebben meer impact. Zoals SEO tip 2:

Voeg minimaal één keer per week verse content toe

Verse content voor betere seo

Content? Ga zitten, tikken en sta niet op voordat het af is. Eén keer per week is toch niet teveel gevraagd?

Zeker in het post-Panda tijdperk van vandaag de dag is de ‘versheid’ van je website een belangrijke factor voor je positie in de zoekmachines. Lastig voor luie webmasters en het leuke is; dat wordt alleen nog maar lastiger. Want in het gevecht om de bezoeker zal actualiteit meer en meer een van de zwaardere wapens worden.

Kortom: gedraag je één middag of avond per week als een ‘content machine’ en spuug een paar artikelen uit. Ga zitten, tikken en sta niet op voordat het af is.

Veranker je nieuwe rol ergens in je manier van werken: bij alles wat je doet kijk je nu met één oog als content machine. Maak notities. Schrijf steekwoorden op. Installeer Evernote op je Android/iPhone en je vergeet nooit meer wat.

Lastig? Geloof ik direct. Maar alles wat lastig is geeft je een voorsprong op de concurrent die liever naar Boer zoekt Vrouw kijkt. Bovendien hoeft het echt niet allemaal van onbesproken Shakesperiaanse kwaliteit te zijn. Goed is goed genoeg.

Maak een deal met jezelf. Dwing je zelf om één keer per maand een langer, diepgravend artikel te schrijven. Minimaal 800 woorden (liefst 1.000) over een groots, actueel thema in je markt. Geen teschnische uitleg of dorre analyse, maar je mening en je visie. Verhalend, weet je nog?

Je weet niet waar je over moet schrijven? Kom op zeg! Het gaat over je vak for crying out loud!

Als je dat goed doet en die 800 á 1.000 woorden voor die maand op papier staan, mag je in de overige weken van die maand minder lange, minder diepgravende artikelen publiceren. Pak ‘m beet 400 woorden. Deal?

Is schrijven echt een onoverkomelijke horde? Geen man overboord. Je kunt als je het budget er voor hebt een tekstschrijver inhuren. Als dat financieel een drempel is, ga dan voor een videocamera zitten en vertel je verhaal. Tik na afloop je tekst uit en zet zowel de video als je tekst op je website.

Video….?

Ja, video. Ik heb het niet over een Hollywood productie of een Gouden Beer kandidaat, maar gewoon een recht-op-en-neer videoregistratie van jou terwijl je je kennis en wijsdom deelt met de rest van de wereld. Zittend achter je bureau. Kijkend in de camera.

Licht niet optimaal? Jammer. Geen HD? Geen probleem. Zorg wel dat het geluid goed is. Zie ook “Wat kan ik als kleine ondernemer met online video?” voor praktische tips.

Wat je ook doet en welke kant je ook opgaat: ververs je website (of bij voorkeur je weblog) minimaal één keer per week. Vaker mag. Minder niet. Gebruik tekst, video of van mijn part een PowerPoint Presentatie. Maar zorg dat je minimaal eens per week het Google monster iets geeft om op te kauwen. Het beest heeft een verrekt korte spanningsboog en verliest al snel zijn aandacht. Dat is zonde van al het werk dat je al in je website hebt zitten en bovendien onnodig.

Gisteren: SEO tip 1: Creëer content die over 5 jaar nog steeds waardevol is

Binnenkort SEO tip 3: Metsel, plamuur, schuur en heb geduld

Kort daarop:
SEO tip 4: Klim op de schouders van reuzen
SEO tip 5: Optimaliseer je website (maar alleen als je even niets te doen hebt)

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een reactie