Panda update en een overzicht

Panda Update

Elke Panda update is onderdeel van een hele serie updates die Google in februari 2012 in gang zette

Google heeft de teugels (weer) strakker aangehaald. En goed ook. Deze keer zijn er miljoenen webpagina’s zijn uit de index gedonderd. Gewoon: baf! Wegwezen. Van de ene op de andere dag en zonder enige waarschuwing. Het is de zoveelste forse update die de zoekmachine doorvoert sinds de beruchte Farmer of Panda update, begin 2011.

Hieronder tref je een beknopt overzicht van het slagveld dat Google sinds februari 2011 aanrichtte.

Bedenk onderweg dat je alles wel een beetje in perspectief moet zien. Als er sprake is van een ‘kleine’ update die ‘slechts’ 1.5% van alle rankings beinvloedde, dan gaat het nog altijd over miljoenen webpagina’s.

Tegelijkertijd hoef je ook weer niet al teveel medelijden te hebben met de websmasters die werden getroffen. Over het algemeen kloppen de updates redelijk en treffen ze de juiste websites. Websites die (in de ogen van Google) niet voldoende diepgang of  kwaliteit bieden. En daarnaast websites die te diep in de truckendoos hebben gekeken.

Wat je je wel kunt afvragen wie Google wel niet denkt dat ‘ie is om te bepalen welke websites wij als gebruiker onder ogen krijgen en welke worden weggemoffeld in de krochten van de zoekmachine. Maar dat is een andere discussie voor een andere keer. Eerst maar even alle Panda updates op een rijtje.

26 maart 2012 – De meest recente update is van eergisteren. Een kleintje. Officieel te boek als Panda 3.4. Minder dan 1,5% van alle webpagina’s werden ‘geherschikt’. Als je ’t zo leest, valt het wel mee. Maar 1,5% is nog altijd een paar miljoen pagina’s.

19 maart 2012 – Erger (lees: dramatischer) ging het er een kleine week eerder aan toe. Google de-indexeerde honderden miljoen pagina’s. Die kregen geen straf (van pagina 1 naar pagina 10 oid) maar werden domweg gedeindexeerd. Wat Google betreft bestaan die pagina’s niet meer. Vooral websites die werden gebruikt om links mee te bouwen gingen koppie onder. Netwerken als ‘BuildMyRank’ en ‘Linkvana’ bestaan niet meer.

Grappig genoeg werd deze update aangekondigd door Google’s Matt Cutts himself. Hij vertelde op 16 maart op een symposium dat Google op het punt stond websites aan te pakken die ‘teveel’ ge-SEO’d zijn. Wat Cutts daar precies mee bedoelde, weten we inmiddels.

28 februari 2012 – Een record! Google presenteert een lijst met 40 (!) aanpassingen die net zijn doorgevoerd of op het punt staan om doorgevoerd te worden. Een daarvan is Panda 3.3. Niet alle aankondigingen zijn even interessant cq relevant, maar het zijn er zo-ie-zo teveel om hier op een rijtje te zetten. Dus op naar de bron als je ze wilt doornemen: klik hier

Overigens wordt versie 3.3 drie dagen na Panda’s eerste verjaardag uitgerold. Op dat moment zegt 87% van alle webmasters die in meerdere of mindere mate last hadden van de oer-Panda dat hun site nog steeds niet presteert zoals in het Pré Panda tijdperk.

9 februari 2012 – Secret Shuffle…? Rond 9 febaruari verschijnen er in toonaangevende forums berichten over enorme schommelingen in traffic. Gek genoeg blijken de rankings niet of nauwelijks te zijn aangepast. Google laat niets van zich horen. Maar de schommelingen zijn te groot om te negeren.

20 januari 2012 – Panda 3.2 wordt uitgerold. Het is een kleintje. Er vallen geen slachtoffers. Hooguit wat gewonden.

18 november 2011 – Panda 3.1 is een feit. Een kleintje, net als 3.2. Wat schaafwonden. Verder niets.

9 tot ca 20 oktober 2011 – Er is waarschijnlijk overgewerkt bij Google. Er worden verschillende updates kort na elkaar door gevoerd. Het treft al met al toch behoorlijk wat websites, maar niet alleen in negatieve zin. Een aantal ‘grote jongens’ herwint terrein nadat ze dat bij de september release van Panda zijn kwijtgeraakt.

28 september 2011 – Panda 2.5 maakt serieus slachtoffers. Een aantal grote en populaire Amerikaanse websites verliest de helft of meer van het dagelijkse bezoek (en daarmee duizenden advertentie-dollars per uur). Een aantal sites winnen: YouTube bijvoorbeeld. Maar ook Android. Dat die twee van Google zijn is toeval – zegt Google.

Overigens is Google opvallend stil over de achtergrond van de update. Dat is opmerkelijk, want bij aanpassingen met deze enorme impact, wil Google meestal wel wat uitleg kwijt. Deze keer dus niet – al bevestigd Google wel dat de update heeft plaatsgevonden.

20 september 2011 – Géén update maar wel opmerkelijk nieuws. Google maakt bekend dat er in 2010 (pré Panda dus!) maar liefst 516 updates aan het algoritme werden doorgevoerd. Dat zijn er 10 per week! De meeste zijn zo marginaal dat ze alleen zichtbaar zijn in de statistieken van de getroffen websites en verder ‘de pers’ niet halen. Dat klinkt geruststellend – totdat jouw website door één van die minimale aanpassingen wordt getroffen.

12 augustus 2011 – Ineens spreekt Panda alle talen van de wereld, met uitzondering van Koreaans, Japans en Chinees. Tot de uitrol van deze update (versie 2.4) had Panda alleen betrekking op Engelstalige websites en Engelstalige zoekopdrachten. Nu is dus ook de rest van de wereld aan de beurt.

De impact is buiten de VS kleiner. In de VS veranderde ruim 12% van alle zoekresultaten toen Panda werd losgelaten, daarbuiten ‘slechts’ 6.9%. Nog altijd goed om miljoenen webmasters mateloos te irriteren en zelfs te ruineren. Want het zijn vooral commerciële websites die klappen krijgen.

In Nederland blijft het overigens opvallend stil rond opvallende stijgers en dalers. Blijkbaar deden we het altijd al tamelijk netjes of waren we slim genoeg om een paar maanden Amerikaanse ervaringen met Panda te gebruiken als voorbereiding op “P Day”.

23 juli 2011 – Panda 2.3 komt uit zijn hok. Een behoorlijk aantal webmasters schrikt zich kapot van opnieuw een update. Google maakt duidelijk dat deze update hen beter in staat stelt om de kwaliteit van een pagina vast te stellen.

22 juni 2011 – Panda 2.2 kwam niet helemaal onverwacht. Google kondigde ‘m zelfs aan – op zich al uniek. Hoewel de gevolgen (in het grote geheel) redelijk overzichtelijk waren, viel deze update op omdat er sites en pagina’s getroffen werden die tot dat moment immuun leken voor al het gegoochel van Google.

9 mei 2011 – Die 9e mei begon paniekerig in de wereld van SEO’s en webmasters. Er waren berichten dat de wijzigingen die zichtbaar waren het gevolg waren van Panda 3.0 – oftewel een grote update. Dat bleek mee te vallen. En wat versie 3.0 leek te zijn, bleek versie 2.1 te zijn. Een kleinere update dus dan zich in eerste instantie liet aanzien.

11 april 2011 – Panda gaat voor het eerst de grens over. Het zijn niet alleen Engelstalige sites die klappen krijgen. Panda pakt nu alle Engelstalige zoekopdrachten aan, waar ook ter wereld.

Belangrijker in deze update is misschien nog wel dat Google iets toevoegt wat tot op dat moment niet leek mee te tellen: user feedback. Als gebruikers een site via hun browser hebben geblokkeerd, is dat voor Big G een reden die site een paar pagina’s in de lift naar beneden te zetten. Hoeveel ‘blocks’ er nodig zijn om een site naar de kelder te verwijzen wordt niet duidelijk.

23 februari 2011 – Paniek! Een paar miljoen webmasters raken deze 23ste februari hun inkomen kwijt. De ‘money pages’ die op 22 februari nog duizenden bezoekers en handenvol dollars opleverden, lijken van de aardbodem te zijn verdwenen. Pats. Boem. Van de ene op de andere dag. De gevolgen zijn enorm en de paniek is groot. Het duurt even voordat duidelijk is wat er aan de hand is: Panda!

Panda is Google’s antwoord op een toenemend aantal klachten over de kwaliteit van de zoekmachine. Zo’n 12% van alle websites (gericht op de Amerikaanse markt) is met de invoering van Panda van te lage kwaliteit volgens de meetlat van Panda en worden uit de index verwijderd of zakken zo ver terug in de zoekresultaten dat ze domweg onvindbaar zijn. Verwijderd of gezakt – het resultaat is hetzelfde.

Voor veel webmasters kwam Panda of ‘Farmer’ zoals de update eerst werd genoemd als een verrassing. Voor serieuze SEO’ers en Google-watchers een stuk minder. Het was al een tijdje duidelijk dat Google iets moest doen om de resultaatpagina’s op te schonen. De vraag was niet ‘of’ maar ‘hoe, ‘wanneer’ en in welke omvang.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord