Test: 2 puntjes er bij, 20 puntjes van de bounce rate!

bounce rate

Soms blijkt het verlagen van de bounce rate eenvoudiger dan je denkt...

Soms zie je de meest voor de hand liggende dingen over het hoofd. Niet even, maar maanden achter elkaar. Om wat voor reden dan ook kiest de geest vaak om onverklaarbare wijze voor de moeilijke weg. De mijne in elk geval wel. Gelukkig zijn er ook momenten van absolute helderheid en komt alles weer goed. Zo verlaagde ik de bounce rate van deze website met bijna 20% door één (achteraf gezien) ontzettend voor de hand liggende wijziging door te voeren.

Als je hier wel eens vaker bent geweest (welkom terug, trouwens) dan is het je misschien opgevallen dat mijn website anders ‘oogt’. Grote kans echter dat je waarschijnlijk niet kunt benoemen wát er precies veranderde. Ik zal je helpen: de lettertjes die je leest zijn 2 puntjes gegroeid.

Ik heb het bewust gedaan. Eerst 1 puntje erbij, toen 2 puntjes er bij, toen 3, toen 4 en uiteindelijk weer terug naar 2.

Ik zei al: dat is geen toeval. Het was een test om te kijken of het ‘corps’ invloed heeft op de bounce rate. Dat heeft het. Behoorlijk zelfs.

De bounce rate is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder een tweede pagina te openen. In het algemeen kun je stellen dat een hoge bounce rate betekent dat er wellicht iets niet klopt op de betreffende pagina.

De bounce rate is belangrijk omdat Google het gebruikt als een van de indicatoren waarmee bepaalt wordt hoe hoog je rankt in de zoekresultaten. Google redeneert wat dat betreft nogal zwart/wit en rechtlijnig: als de bounce rate hoog is (en er dus veel mensen vertrekken zonder verder rond te kijken op de website) dan is die website blijkbaar minder relevant voor die bezoekers. En minder relevant is in de ogen van Big G een ‘one way trip down’ in de rankings.

Wat hoog is in de ogen van Google? Dat ligt aan je concurrenten. Het gaat (grofweg) om het gemiddelde voor het betreffende keyword.

Kortom, een béétje webmaster zorgt voor een dalende bounce rate.

Daar zijn verschillende technieken en trucjes voor. Je kunt bijvoorbeeld de links naar vervolgpagina’s groter opspelen. En niet alleen groter in de letterlijke zin, maar ook in de figuurlijke zin. Bijvoorbeeld door er een niet te missen ‘Call to action’ aan toe te voegen. Dan bedoel ik niet het obligate ‘Klik hier’ of iets wat daar op lijkt, maar een echte: “Lees hier de voordelen van [vul maar in]” of “Waarom product X voor betere resultaten zorgt? Klik hier”.

Een andere vaak goed werkende maar in beginsel ‘doodenge’ constructie is het aantal links op de landingspagina beperken tot één, goed zichtbare link met een niet te negeren CTA. Bijna niemand durft het, maar op meer dan de helft van de pagina’s waarop ik het heb getest werkt het als een tierelier.

Kortom, het verlagen van de bounce rate kan een verschrikkelijk gevecht zijn. Het is bovendien ook nooit echt afgelopen. Je blijft bezig. En daardoor zie je de voor de hand liggende zaken over over het hoofd 🙂

Wat de homepage van deze website betreft zijn de mogelijkheden om de bounce rate te verlagen door de opzet (de klassieke blogstructuur) redelijk beperkt. Ik heb verschillende variaties getest op de ‘Lees verder en reageer…’ regel onder elk van de samenvattingen. De huidige blijkt het best te werken. Ik heb het formaat van de thumbnails getest. Ik heb getest of foto’s van mensen merkbaar resultaat opleveren. En zo heb ik nog wat zaken aangepakt. Het lettertype bijvoorbeeld. Al met al zorgde dat er voor dat de bounce rate van net geen 60% naar net geen 50% zakte.

Inmiddels zit ik al weer even op iets boven de 30%. Dat is een redelijk spectaculaire verlaging en die werd louter en alleen bereikt door het lettertype 2 ountjes groter te maken.

Ik heb die aanpassingen zoals gezegd stapsgewijs doorgevoerd. Eerst 1 puntje groter. Gek genoeg deed dat 100 bezoekers lang helemaal niets met de bounce rate. Daarna 2 puntjes en prompt kelderde de bounce rate met 20%. De pogingen met 3 en 4 puntjes erbij maakten niet of nauwelijks verschil. Dus weer terug naar 2 puntjes.

Het ligt zo voor de hand: een groter corps maakt de tekst makkelijker leesbaar en omdat de tekst makkelijker leesbaar is, blijven bezoekers ‘langer hangen’. Ik bedoel: hoe simpel kan het zijn…

Overigens heb ik de interlinie (de ruimte tussen de regels) steeds evenredig gehouden. Dat wordt de volgende test: kijken of meer witruimte ook zorgt voor een lagere bounce rate. Kortom: wordt vervolgd.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord