Google Penguin update

Google Penguin update

De Google Penguin update richt zich op onnatuurlijke link- en ankerpatronen. Eindelijk!

En daar was ‘ie dan. Google’s aangekondigde aanpak van ‘link spam’ werd vorige week actief. Google noemt ‘m liefkozend ‘Penguin’. We zijn wel wat gewend sinds Panda maar deze poolwaggelaar raakte meer webmasters dan was voorzien. En dat is nog maar één van de gevolgen.

Als we één ding zeker wisten in de SEO wereld, dan is het wel dat backlinks naar je website altijd helpen. Het liefst zoveel mogelijk. De kwaliteit van die backlinks speelde een rol, maar ook ‘slechte’ backlinks telden mee. Daar hoopt ‘Big G’ met de Google Penguin update een eind aan maken.

Google kondigde de update overigens al een tijdje geleden aan en was deze keer zelfs zo beleefd individuele webmasters te waarschuwen. dat wil zeggen: als je website was gekoppeld aan Google webmaster tools. Dan vond je in WMT een keurig, beleefd geformuleerd berichtje dat Big G je gerommel met backlinks zat was…

Geen idee wat een backlink is of wat het verschil is tussen een goede en een slechte backlink?

Nutshell-versie backlink: een backlink is een link op een website die naar jouw website verwijst. Google ziet (zag?) die backlinks als ‘stemmen’. Hoe meer stemmen, des te hoger in de rankings. Met andere woorden: hoe meer websites een link plaatsen die naar jouw website verwijst, des te hoger stijgt je website in Google.
Nutshell-versie kwaliteit: backlinks waar je zelf (directe) invloed op hebt, zijn backlinks van beperkte kwaliteit. Denk aan een link onder een YouTube video of links die je koopt (altijd ‘linke soep’ geweest – vergeef me de woordspeling). Backlinks van slechte(re) kwaliteit tellen minder mee voor je positie in Google dan backlinks van hoge kwaliteit. Wat een link is van hoge(re) kwaliteit? Een link op een relevante website die je niet zelf plaatst.

En dan is er nog iets. We hebben met z’n alles om het hardst geroepen dat ‘anker tekst’ in de backlink belangrijk is. Dat is nog steeds zo, maar met mate.

Geen idee wat een ankertekst is:

Nutshell-versie: een ‘kale’ link ziet er als volgt uit: www.jouwdomein.nl. Een link met een ankertekst ziet er als volgt uit: k lik hier. In het laatste geval is ‘klik hier’ het ‘anker’. Dat kan ook een zoekterm/keyword zijn: rode schoenen voor een website die gaat over (rode) schoenen of Voordelige Hypotheek voor een website die gaat over (je dacht het al!) een voordelige hypotheek. De bezoeker ziet: rode schoenen maar op de achtergrond is de code http://www.websiteoverschoenen.nl”>rode schoen</a>

Waarom de meeste SEO adviseurs het gebruik van ankerteksten aanmoedigden zit ‘m in hoe Google die ankers leest. Google heeft altijd aangegeven dat ankers voor de zoekmachine een indicatie zijn waarvoor een website cq een specifieke geindexeerd moest worden. Menig SEO’er knoopte dat in zijn oren en probeerde zoveel mogelijk backlinks te creëren met het belangrijkste keyword als ankertekst. Want dat tikte lekker aan!

Google heeft daar andere ideeën over. Google gaat er van uit dat een website die relevant is en belangrijk voor een bepaalde zoekterm min of meer uit zichzelf boven moet komen drijven – dus zonder dat er gemanipuleerd werd. Het gesjoemel met kunstmatig ‘opgedofte’ links verstoort dat proces. Daar houdt Google niet van. Dus daar is een streep door gezet. Die streep is de Google Penguin update.

Penguin is inmiddels ruim een week actief en de eerste evaluaties verschijnen op het web. Daarmee wordt voorzichtigjesaan duidelijk welke websites het hardst door Penguin werden getroffen. Kort en goed: websites met een ‘onnatuurlijk ankerpatroon’.

Wat je je daarbij moet voorstellen?

Als je website goede content biedt, gaan andere websites daar naar verwijzen. Backlinks naar je website dus. De ene website doet dat me een kale link, de tweede gebruikt ‘klik hier’ als anker, de derde ‘lees dit’ en de vierde (met een beetje mazzel) je belangrijkste keyword of een variant daarop. Hoe dan ook: de kans dat alle webmasters naar je website verwijzen met dezelfde ankertekst is minimaal. En dat is waar Google de puinguin op los laat. Als Google te weinig variatie aantreft in je ankertekst en je linkpatroon, dan devalueert je website in autoriteit. Minder autoriteit is lager in Google.

Persoonlijk ben ik niet ongelukkig met deze ‘move’ van de zoekgigant. Hoe minder gemanipuleer, des te kleiner is de kans dat je als serieuze webmaster links en rechts wordt ingehaald door ‘spammer’s.

Maar er zit een addertje onder het gras: negatieve SEO.

Als mijn website wordt gestraft (lager in Google) door een onnatuurlijk link- of ankerpatroon, dan geldt dat voor elke website. Ook voor die van mijn concurrent. Dus…. als ik slecht van aard zou zijn en door- en door doortrapt, dan zou ik weten wat me te doen staat. Ik ga naar Fivver en koop voor 5 tientjes een paar honderd links naar de homepage van mijn concurrent.

Dat ruimt lekker op!

Of dat werkelijk een effectieve methode is om je concurrent pootje te lichten valt echter te bezien. Google is niet helemaal ‘van gisteren’. Maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Hoe? Daar komen we binnenkort op terug.

Klik hier voor de officielle aankondiging van de Google Penguin update: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2012/04/another-step-to-reward-high-quality.html (<- kale link :))

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een reactie