Google Penguin 2.0. zit er aan te komen

Google Pinguin 2.0

Google Penguin 2.0 is Google’s nieuwste poging om websites die het niet zo nauw nemen met de richtlijnen het vuur aan de schenen te leggen. Wanneer de update wordt uitgerold is onbekend, maar volgens “Google watchers’ kan het niet lang meer duren en zullen de effecten ‘shocking’ zijn.

Google Penguin 2.0 is onderweg. Geen ‘refresh’ van de oorspronkelijke Penguin maar een nieuwe versie of in elk geval een stevige Google update. En als alle voorspellingen kloppen, ruikt deze versie van het Poolbeest bloed. Matt Cutts hintte zo’n twee weken geleden tijdens SES op de komst van het beest en gaf glashelder aan wat ons te wachten stond: ““you don’t want the next Penguin update”  en vertelde er in adem door bij dat we ons konden opmaken voor “jarring and jolting“.

De SEO-wereld zet zich schrap voor Google Penguin 2.0. Anders dan de ‘refreshes’ die we de afgelopen maanden zagen van zowel Penguin als Panda, lijkt Penguin 2.0 een volledige nieuwe update te zijn. Het ‘hoe & wat’ weet niemand nog precies. Maar als we even terugkijken op Penguin 1.0 is het koffiedikkijken misschien niet eens zo erg ingewikkeld.

Voor de duidelijkheid: Penguin is niet primair gericht op het verbeteren van de zoekresultaten die Google haar gebruikers voorschotelt. Dat was (en ís) de rol van de Panda updates die de afgelopen maanden huishielden. Penguin is veel meer gericht op het verwijderen van sites die het niet zo nauw nemen met de Google richtlijnen voor webmasters.

Het is zeer waarschijnlijk dat de update zich zal richten op backlinks en ‘social signals’ zoals Facebook likes en Tweets. Die zijn (zoals bekend) te koop. Voor $5 koop je meer ‘likes’ en backlinks dan je je kunt voorstellen. Maar waarschijnlijk blijft het daar niet bij.

Het wordt even spannend, de komende weken. Als ‘Hollandse’ webmasters hebben we vaak het voordeel dat updates eerst in de VS worden uitgerold. Dat geeft ons de kans het slagveld te overzien en de tijd om een strategie te ontwikkelen om de gevolgen van Penguin 2.0 te beperken. Fasten your seatbelt en hou je ogen open!

 

 

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord