5 SEO tips: optimaliseer je website (slot)

optimaliseer je website

De techniek is misschien 10% achter je positie in Google. Optimaliseer je website, maar maak er geen tijdrovende klus van.

De ‘technische kant’ van zoekmachine marketing maakt misschien 10% van je rankings uit. Daarom is dit tip 5 en niet tip 1. Geloof me, goede content rankt óók op een rammelende website. Maar andersom (website optimalisatie tot in de puntjes verzorgd, maar rammelende content) doet niets voor je.

Dus optimaliseer je website, maar alleen als je er tijd voor hebt. Bijvoorbeeld als je de content voor de komende 3 weken al ‘op de plank’ hebt liggen. En geen seconde eerder 🙂

Wat te doen?

Google heeft er een mooi documentje over gemaakt (klik hier) maar in feite zijn er maar een handvol dingen belangrijk. De “title tag” staat met stip op 1. Geen idee wat dat is? Ga naar je website en open een willekeurige pagina (dus niet je homepage). Klik met je RECHTER muisknop. Kies vervolgens ‘Paginabron weergeven’ (of iets van gelijke strekking – afhankelijk van de browser die je gebruikt). Zoek naar deze regel:

<title>hier staat tekst</title>

Die staat doorgaans in de eerste 10 regels. Onthoud de tekst tussen de tags. Of schrijf ‘m op. Herhaal deze stappen, maar dan op een andere pagina van je website.

In het ideale geval, staat er tussen <title>  en  </title> het zoekwoord/keyword dat betrekking heeft op het betreffende artikel op die pagina. Het kan bijvoorbeeld de titel van het artikel zijn. Als dat zo is, dan ben je klaar qua de meest noodzakelijke onpage optimalisatie.

Is de tekst tussen de tags op de twee pagina’s die je onderzocht hetzelfde? Dan is er een grote kans dat die op ALLE pagina’s van je website hetzelfde is. Dat is niet goed. De title-tag is namelijk pagina-gerelateerd. Kortom, elke pagina van je website heeft zijn eigen title-tag en elk van die tags moet de keywords bevatten van de betreffende pagina.

Zeker als je een forse website hebt is het even werk dat recht te zetten maar het is ‘time well spent’.

Als je nou toch bezig bent: staat je domein- of bedrijfsnaam in de tag? Haal die dan weg. Reserveer de title tag puur en alleen voor de keywords van de betreffende pagina.

Punt 2: foto’s op een pagina? Als je keyword voor die pagina ‘gele zakdoeken’ is, noem de foto dan ‘gelezakdoeken.jpg’ in plaats van foto1.jpg of wat dan ook. Voeg ‘gele zakdoeken’ toe als alt-tag (in je CMS staat hoe je dat doet) plus een kort onderschrift waarin je keyword ook weer terugkomt.

That’s all folks…!

Huh.. that’s all?

Yip, in 99 van de 100 gevallen is dat alles wat je voor elkaar moet hebben als het gaat om de technische kant van SEO. Je kúnt meer doen, maar de ‘return on investment’ van de tijd die je steekt in website optimalistie is in de praktijk van de gemiddelde ZZP’er en ondernemer negatief. Gebruik die tijd liever voor andere zaken: schrijf een stukkie content en zet het belangrijkste keyword in de titel. Google doet de rest.

SEO tip 1: Creëer content die over 5 jaar nog steeds waardevol is
SEO tip 2: Voeg minimaal één keer per week verse content toe
SEO tip 3: Metsel, plamuur, schuur en heb geduld
SEO tip 4: Klim op de schouders van reuzen

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een reactie