Q&A: Kan ik voor elk keyword op pagina 1 komen?”

Beste Carl,

De competitie is enorm en het lijkt wel alsof dat alleen maar toeneemt. Meer aanbieders, maar ook meer kennis van SEO. Vandaar mijn vraag: kan ik voor elk keyword op pagina 1 komen? Of zijn er keywords waarvoor ranken op pagina 1 onmogelijk is?

 

 

A.H.

Beste Arlette,

In theorie kun je voor elk keyword op pagina 1 komen. Bovenin pagina 1 zelfs. De rankings zijn dynamisch en worden door Google bijgesteld zodra daar (volgens Google) aanleiding toe is. Meestal gaat dat geleidelijk, soms gaat dat met grote sprongen. Bijvoorbeeld als er een Google update wordt uitgerold.

In de praktijk echter, zijn er keywords waarvoor het – op z’n zachtst gezegd – lastig is om fatsoenlijk te ranken. Er kunnen tenslotte maar 10 websites op pagina 1. Hoe groter de concurrentie voor een specifiek keyword, des te lastiger wordt het. Zeker als je het moet opnemen tegen grote spelers met websites die al langer bestaan. Als jij op pagina 1 wilt, moet er iemand af. Vrijwilligers zijn er meestal niet.

Er zijn van die keywords waar ik mijn tijd liever niet aan verdoe. Viagra, sex, hypotheek, dieet, persoonlijke lening, poker – en zo is er nog een hele trits waarvoor de rankings zodanig zijn dichtgetimmerd dat het bijna onbegonnen werk is – al blijft het in theorie mogelijk op pagina 1 te komen.

Misschien een beetje teleurstellend, maar ik kan je geen waardevast en in beton gegoten houvast bieden om te bepalen of een pagina 1 positie haalbaar is of niet. Daarvoor zijn te veel factoren van belang. Met name wat betreft de concurrentie. Maar daarnaast ook factoren waarop ik geen invloed heb. Je ervaring bijvoorbeeld en de ‘autoriteit’ van je website speelt en rol.

Kortom, weet waar je aan begint als je besluit een lastig keyword ‘aan te vallen’. Alleen pagina 1 telt, de rest is jammer van de moeite. Dus schat je kansen in voordat je aan de slag gaat. Hoe? Daar heb ik eerder al eens een artikel over geschreven. Je vindt het hier: Kies je veldslagen met zorg (opent in een nieuw venster)

 

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord