7 tips om ‘Time On Site’ en ‘Bounce Rate’ aan te pakken

bounce rate

Bezoekers op je site krijgen is één ding. Ze op je site houden iets heel anders. Daarbij speelt je bounce rate een belangrijke rol.

Mensen op je website krijgen is één ding. Mensen op je website houden is een heel ander spelletje. Een spelletje dat je maar beter kunt leren. Doe je het niet voor de zoekmachine, doe het dan voor jezelf. Want aan volk dat komt en gaat met de snelheid van het licht is het slecht verkopen. Vooral je Bounce Rate is een percentage om in de gaten te houden.

Je zou het in alle hectiek rond Google’s geweld met Panda en Penguin bijna vergeten, maar er zijn nog steeds zat van punten op waarop je je website kunt verbeteren. Google geeft bonuspunten als bezoekers langer op je website blijven en doorklikken in plaats van wegklikken. Google ziet dat als een bevestiging van de kwaliteit van je website; als bezoekers er langer blijven en van pagina naar pagina klikken, dan heb je blijkbaar wat zinnigs te vertellen.

Vind Google leuk 🙂

De meetpunten zijn TOS (time on site) en BR (bounce rate). TOS is exact wat je al dacht: de tijd die de gemiddelde lezer op die pagina blijft hangen.

De bounce rate is het percentage bezoekers dat je website verlaat nadat ze een pagina hebben bekeken. Je wilt een hoge TOS en zo laag mogelijke BR.

In de praktijk zijn BR en TOS overigens vaak met elkaar verbonden. Een hoge BR gaat vaak samen met een lage TOS. Maar andersom gaat ook vaak op: een hoge TOS en een lage BR.

Je vind bounce rate en time on site terug in Google Analytics. En daar begint je reis ook. Identificeer twee groepen: ten eerste je belangrijkste pagina’s en ten tweede je ‘pijnpagina’s’.

Controleer van je belangrijkste pagina’s (vaak de meest bezochte pagina’s) zowel de BR als de TOS. Als die negatief afsteken tegenover het gemiddelde van je website, weet je meteen wat je de rest van de dag te doen hebt.

Passen ze keurig in het gemiddelde, dan ook. Het zijn je belangrijkste pagina’s! Ze zouden (met kop en schouders) boven de rest moeten uitsteken.

Wat betreft je pijnpagina’s: identificeer de webpagina’s met de kortste TOS en/of de hoogste BR. Zoals gezegd: vaak dezelfde pagina’s. Bekijk die pagina’s stuk voor stuk. Scheelt er iets aan? Werken de links op die pagina? Laden alle foto’s? Is de tekst goed leesbaar? Vaak zijn hier al je eerste verbeterpunten te vinden.

Hieronder vind je zeven tips die zowel de BR als de TOS aanpakken. Het is bij lange na geen opsomming van alle mogelijkheden die je hebt. Het ‘beperkt’ zich tot de meest effectieve en snelst uit te werken punten.

 

Sluit een artikel af met links naar soortgelijke artikelen

De logica is helder: als bezoekers een artikel lezen over onderwerp X dan zijn ze zeer waarschijnlijk geneigd meer over dat onderwerp te lezen. Dus maak het ze makkelijk en lepel die content op. In een modern CMS is dat te automatiseren. Eén keer instellen en je hebt er gene omkijken meer naar.
Goed voor je BR en je TOS

Gebruik beeldmateriaal

Foto’s ligt voor de hand. Het heeft een aantoonbare invloed op je TOS. Nog beter; video en slideshows. Hoeven overigens niet persé van jou te zijn. Je kunt ze via YouTube en SlideShare ‘embedden’ in je pagina. Goed voor je TOS.

Test, test, test!

Geen idee waarom voor die ene pagina de BR hoog is en de TOS laag? Ga testen! Gebruik Google Optimizer en test twee verschillende versie van die pagina tegen elkaar. Varieer beeld, corps, layouts – wat je maar kunt bedenken tot je de optimale mix hebt gevonden. Voor de duidelijkheid: test steeds één ding tegelijk zodat je zeker weet wat je aanpakt en wat het effect is.

NB Om te kunnen testen heb je bezoek nodig. Een redelijke hoeveelheid in een liefst zo kort mogelijke periode. Als je (nog) niet voldoende traffic hebt en het een belangrijke pagina betreft, overweg dan er een paar tientjes Google Adwords tegenaan te gooien.

LET OP: Dit artikel is in twee delen gepubliceerd. Dat gebeurde niet bij toeval. Lees in deel 2 de achterliggende gedachte (en waarom dat effectief is). Plus nog een andere techniek die opvallend in praktijk wordt gebracht. Lees ze en breng ze zelf ook meteen in de praktijk. Voor deel 2 van dit artikel met  praktische tips klik je HIER

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord