Ex-medewerker aangeklaagd voor 17.000 Twitter volgers á $2,50 per maand

Andere baan? Hier is de rekening voor 17.000 volgers á $2.50 per maand.

Volgens Noah Kravitz had hij met zijn voormalige werkgever afgesproken dat hij zijn 17.000 ‘Followers’ mocht meenemen toen hij ergens anders ging werken. Mits hij maar bleef tjilpen over de producten van de oude baas. Blijkbaar deed Kravitz niet goed of niet goed genoeg. Zijn ex-baas heeft Kravtitz inmiddels aangeklaagd. Hij wil zijn volgers terug. En of de afvallige employee over de afgelopen 8 maanden even 3 ton wil aftikken.

Nee, ik heb bovenstaande verhaal niet verzonnen.Het staat in de New York Times dus laten we er voor gemak van uitgaan dat het klopt.

Los van alle intrigerende losse eindjes en de dingen die we niet weten (had hij daadwerkelijk toesteming, in hoeverre is die 17.000 opgeblazen et cetera) is het verhaal wel een opening naar een discussie waar ik nu al naar uitkijk.

Want wat is een Follower waard?

Volgens Kravitz oude baas $2,50 per maand. Met 17.000 volgers is dat $42.500. Per maand.

Je vraagt je af hoe ze aan dat bedrag zijn gekomen. Ik kan me niet voorstellen dat het is gebaseerd op harde verkoop- of omzetcijfers. Er is namelijk geen werkgever ter wereld (en al helemaal niet in de VS) die zonder slag of stoot een dikke 40.000 dollar per maand de deur uit laat lopen.

Maar waarop dan wel? Ik gok op gebakken lucht. We hebben het tenslotte over social media en ik moet wat dat betreft de eerste fatsoenlijk doortimmerde ROI berekening nog tegenkomen.

Misschien nog wel belangrijker is de volgende discussie: van wie ‘zijn’ de volgers als iemand uit naam van de baas Twittert? Van de werkgever? Of van de daadwerkelijke afzender, in dit geval de onfortuinlijke Noah Kravitz? Voer voor advocaten die er – volgens de beste Amerikaanse tradities – inmiddels bovenop zijn gedoken.

Wordt vervolgd.

 

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord