Volgende week: mijn eerste tweet

Volgens Twirus groeide het aantal actieve Twitteraars de afgelopen maanden met een kwart van 314.000 naar 418.000. Dat is een forse stijging. Moet ik dan toch….?

Ik twitter niet. Nooit gedaan ook. Ik heb wel een account – je weet maar nooit – en zelfs 8 volgers maar dat hele Twitteren heeft me vanaf dag 1 tegengestaan. Ernstige weefout in mijn digitale DNA of zoiets.

Ik weet niet precies wat me meer tegenstaat. Het stompzinnige geneuzel met 140 tekens, de domheid van de gemiddelde tweet of de hype. Of is het de volgerswedloop die komisch zou kunnen zijn maar tragisch is omdat er zo bloedstollend serieus over wordt gedaan?

Bovendien, los van de emotie, waar hebben we het over? Volgens het onderzoek is driekwart van de 400K Twitteraars onder de 30. Hou je er 100.000 over die wellicht iets zouden kunnen hebben aan mijn 140 tekens tellende berichtjes. Zet ze naast elkaar en het lijkt heel wat maar overweldigend is het bereik natuurlijk niet.

En toch ga ik Twitteren. Vanaf volgende week.

Waarom? Niet omdat het bereik ineens zo geweldig is. Maar omdat…

1) Tot vandaag deed al dat getweet en getwitter niets voor je positie in de zoekmachines, hoewel sommige ‘vogels’ ons wilde laten geloven dat het wél meetelde. Google liet eerder deze week weten dat 2.0 (waaronder Twitter) zwaarder gaat meetellen en zichtbaar gemaakt gaat worden.
Kijk, als Google zich er tegenaan gaat bemoeien, dan ben ik wakker.

2) Ik kreeg een uitnodiging voor een workshop over het strategisch inzetten van social media. Als het woord strategisch valt, ben ik een en al oor. Ik bedoel: als ik dan toch moet ga Twitteren, dan liever een beetje doordacht en minder voor de kat z’n jeweetwel.

Tussen 1) en 2) zat nauwelijks een uur. Toeval bestaat niet.

Direct na de workshop dus mijn eerste Tweet. Niet zo maar een tweet, maar een strategisch verantwoorde tweet 🙂

Afijn, als je wilt weten hoe het me vergaat: Carl Weenink op Twitter. Ik beloof niets!

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord