Cliché: sport en ondernemen

Vanavond spelen de Packers tegen de Steelers. Grote kans dat u daar geen seconde opgewonden van raakt, maar ik wel. En met mij nog een paar duizend andere idioten in Nederland en 300 miljoen in de VS. It’s SuperBowl Sunday!

Ik kan het me momenteel niet permitteren een nacht slaap te missen. Dus blijf ik vanavond veilig thuis en doe alsof er niets aan de hand is. Maar ondertussen schreeuwt mijn hele ‘hebben en houwe’ dat ik vanavond naar Amsterdam moet. De SuperBowl Party is uitverkocht, maar met een beetje mazzel weet Perry me via een achterdeur naar binnen te smokkelen. Isn’t that what friends are for?

Ik raakte halverwege de jaren ’80 betoverd door American Football. In ’87 werd ik lid van de Amsterdam Crusaders. Running back. Tail. Voor iemand van 1 meter 71 en (toen) 65 kilo was er weinig keuze.

Voor de leken: de running back is de idioot die met de bal onder z’n arm richting achterlijn rent en die meestal niet haalt omdat hij ergens onderweg onder het gras wordt gewerkt door een paar tegenstanders die elk minstens een kwart meter groter en 30 kilo zwaarder zijn.

De parallel tussen sport en ondernemen is bijna een cliché. Voetballers, bergbeklimmers en hockeyers kleppen er symposium na symposium over vol. Maar eigenlijk zouden ze allemaal met gepast respect hun mond moeten houden.

Als je nog nooit Football hebt gespeeld, heb je namelijk geen recht van spreken.

Football is veelzijdiger, rijker, dan welke sport dan ook. Harder, sneller, dynamischer, uitdagender en risicovoller. Het is resultaatgerichter en planmatiger. Het is strategisch en tactisch tot ver achter de komma uitgedacht. IJzeren teamdiscipline, maar ook een individueel improvisatievermogen waarvan menigeen niet eens weet dat het bestaat.

Als er een goederentrein op je afstormt, staan sommige mensen verlamd als het konijn dat in de koplampen van een auto kijkt. Anderen gebruiken de ‘split second’ die ze hebben om het vege lijf te redden.

Wie Football speelt, zoekt en vindt in die ‘split second’ intuïtief een manier om alsnog het gameplan uit te voeren.

Ik was allesbehalve de meest talentvolle speler die ooit het rood van de Crusaders droeg. Als ondernemer heb ik nog een lange weg te gaan. Maar omdat ik in het veld heb gestaan en het heb meegemaakt, weet ik hoe het is als de grond begint te trillen en de koplampen van de goederentrein groter en groter worden.

Dat pakken ze me nooit meer af. Ook al mis ik vannacht de SuperBowl.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord