5 SEO tips: metsel, plamuur, schuur en heb geduld

Alles gaat snel op internet behalve het opbouwen van een reputatie (het naar de kl*te helpen van een reputatie gaat overigens wél weer razendsnel, maar dat is een andere discussie).

Misschien is deze tip wel de meest waardevolle van de vijf. Het is in elk geval een wetmatigheid waar héél veel tegen gezondigd wordt. Als ik een euro’tje kreeg voor elke ondernemer die ik vlak voor de finish heb zien afhaken, dan had ik een week langer op wintersport gekund.

Probleem is dat de finish vaak uit zicht is. Maar goed, we lopen op de zaken vooruit. Aan de slag. Hier is SEO tip3:

Metsel, plamuur, schuur en heb geduld

SEO vraagt tijd. Google is traag. Maar hou vol want de beloning is enorm.

Google is traag. Je doelgroep laat zich niet van de ene op andere dag overtuigen. De rest van de wereld negeert je volledig. En geduld is onder ondernemers niet de meest voorkomende karaktertrek.

Niet zo vreemd dus dat de bodem van deze valkuil bezaaid ligt met afgehaakte bloggers, Twitteraars, Facebookers en webmasters. Doodzonde. Want té vaak zie ik ondernemers afhaken met de finish in zicht. Op het punt dat ze bijna doorbreken en hun noeste werk als content fabriek zijn vruchten begint af te werpen, gooien ze de handdoek in de ring.

“Want het werkt niet…!”

Het werkt wel. Het werkt alleen niet zo snel als je zou willen. Sterker nog, het werkt domweg irritant traag.

Hoe vreemd het ook klinkt: dat is een zegening. Als het makkelijk was geweest om online een voet tussen de deur te krijgen en nog snel ook, dan had iedereen zich op deze tak van sport gestort. Nu haken de meesten voortijdig af en is de buit die de volhouders mogen verdelen groter en rijker.

Bovendien: bén je eenmaal een van de volhouders dan ben je dat niet alleen vandaag maar heb je een fundament gebouwd waarop jij en je bedrijf jaren vooruit kunnen. Je staat aan de top in je niche of markt en bent de ‘go to guy’. Knappe jongen die je verdrijft. Want er blijven is oneindig veel eenvoudiger dan er komen.

Daarmee hebben we trouwens een trend geraakt: het ontstaan van ‘lokale’ helden. Ondernemers die zich in een bepaalde markt of niche onderscheiden van de rest. Deels door zaken als expertise, flair en enthousiasme maar vooral omdat ze in staat bleken die zaken online over te brengen.

We dwalen af. Want wat heeft dit allemaal met SEO te maken?

Alles.

Google heeft een zwak voor de volhouders. Google kijkt in het post Panda tijdperk waarin we zitten meer en meer naar de autoriteit van je website. Regelmatig verse content met diepgang en impact scoort. Zo simpel is het. Niet even, maar over een langere periode. Dus blijf bouwen aan je online positie. Hou vol. Blijf metselen, schuren en vijlen.

Hou vooral vol als je het idee begint te krijgen dat het allemaal zinloos is. Want dat is het moment waarop de echte klappen worden gemaakt. Waarop concurrenten afhaken, de spoeling dunner wordt en de concurrentie minder. Je ziet het niet, maar dat is het moment waarop de finish in zicht is. Wees geduldig. Nog even doorzetten en je kijkt over de top van de heuvel naar een schitterende toekomst.

Verscheen eerder in deze serie:

SEO tip 1: Creëer content die over 5 jaar nog steeds waardevol is
SEO tip 2: Voeg minimaal één keer per week verse content toe

Binnenkort SEO tip 4: Klim op de schouders van reuzen

Kort daarop:
SEO tip 5: Optimaliseer je website (maar alleen als je even niets te doen hebt)

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord