Q&A: Hoe bereik ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk potentiële klanten

Carl

Ik heb een volgens mij heel simpele vraag maar ik ben het antwoord nog nergens tegengekomen. Ook niet op jouw site. Hoe kom ik via internet zo snel mogelijk aan zo veel mogelijk nieuwe klanten? Ik ben vast niet de enige die zich dat afvraagt. Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Ruben Abstroot

Ruben,

Heerlijk heldere vraag die schreeuwt om een zo helder mogelijk antwoord. Jammer dat je er niet bij vertelde wat je verkoopt. Dan had ik wellicht nog wat specifieker kunnen zijn. Maar ook zonder die kennis, kom ik denk ik een heel eind.

Als je online zo snel mogelijk zoveel mogelijk nieuwe klanten wilt bereiken bestaat het antwoord op je vraag uit één woord: Adwords.

Overigens heb je gelijk dat je niet de enige bent die op zoek is naar dat antwoord. Ik krijg die vraag vaker voorgeschoteld. Meestal met één kleine aanpassing. De meeste vraagstellers willen ze gratis. Dat ene woordje kwam ik in jouw vraag niet tegen. Vandaar dat ik besloot ‘m hier te beantwoorden. Door dat ene woordje weg te laten toon je aan dat je een reële kijk hebt op hoe het werkt. Ik wil hier niet beweren dat het onmogelijk is om online ‘gratis’ klanten te vinden – begrijp me goed. Maar als het snel moet (en dat moet het altijd) en in grote hoeveelheden, dan is ‘gratis’ de loden deur tussen de wens en de realiteit.

Afijn, terug naar je vraag.

Adwords is voor kleine en middelgrote ondernemers de ‘Uitvinding van de Eeuw’. Het verschaft je rechtstreeks toegang tot een groot deel van de mensen/bedrijven die op zoek zijn naar jouw produkt of dienst. Adverteren als een multinational met het budget van een ZZP’er.

Iemand zoekt ‘rode sokken’ en tikt dat in op Google’s zoekmachine. Vervolgens toont Google jouw advertentie voor rode sokken – precies wat er werd gezocht. Geen ‘sokken’. Geen ‘gele sokken’. Geen ‘kousen’. Nee, rode sokken, precies wat de zoeker zocht.

Kosten? Een paar dubbeltjes. En dan alleen nog maar als de zoeker op je advertentie klikt.

Dat voorbeeld met rode sokken is overigens niet toevallig. Ik heb ze eerder gebruikt in een voorbeeld. Pas geleden nog: Adwords werkt wel, je website werkt niet.

Werkt Google Adwords?
Als een tierelier. En dat geldt voor vrijwel elk product en elke dienst. Misschien niet vanaf dag 1, omdat je gaandeweg moet leren hoe je het beest temt. Je kunt het zelf leren of uitbesteden.

Is Google Adwords het geld waard?
Ja. Het is meetbaar, schaalbaar en controleerbaar. Je kunt het aan- en uitzetten wanneer het je uitkomt. Je kunt je budget verhogen of verlagen wanneer het je uitkomt. Je kunt advertenties testen, landingspagina’s testen en de conversie tot ver achter de komma beïnvloeden. Kortom, je hebt de ROI volledig onder controle.

Heb ik Adwords in een middagje onder knie?
De ‘basics’ wel. De meer geavanceerde technieken vragen meer tijd en vooral meer ervaring. Doen dus. En wees bereid een beetje leergeld te betalen. Hoeveel, heb je zelf in de hand.

Wat kost een ‘klik’?
Valt geen zinnig woord over te zeggen. Ligt volledig aan je markt en (deels) aan je vaardigheid met Adwords. Het varieert van een paar cent tot 10 euro per klik of meer.

€10 per klik en nog steeds lucratief…?
Als je net begint met Adwords adviseer ik je met klem om weg te blijven van keywords die meer dan pak ‘m beet €1 kosten. Sterker nog; ik verbied het je 🙂 Maar om antwoord te geven op je vraag: ja, ook met klikprijzen van €10 of meer kan Adwords lucratief zijn, afhankelijk van je conversie en je klantwaarde.

Hoe begin ik?
Zoals egeltjes het doen – heel voorzichtig 🙂 Gebruik de coupon die Google zo kwistig rondstuurt. Dat is je eerste €50 budget (€75 als je mazzel hebt). hanteer verder onderstaande uitgangspunten:

  • Kies (om te beginnen) één keyword
  • Kies een bestemmingspagina die voor dat keyword is geoptimaliseerd
  • Controleer de ‘Quality Score’ (<6? controleer of het keyword in de titel en ‘title tag’ staat)
  • Gebruik alleen ‘exact match’
  • Schakel het displaynetwerk uit
  • Creëer twee advertenties
  • Laat de advertenties gelijkmatig rouleren
  • Let it roll!

Verwacht niet direct wonderen. Wel meer bezoekers. Of dat kopers worden, ligt niet aan Adwords, maar aan je website en dat is weer een heel ander verhaal…

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een reactie