Google’s update en wat dat betekent

Zelfs de ‘serieuze’ media hadden er aandacht voor: Google liet eind vorige week weten dat het een “pretty big algorithmic improvement to our ranking” doorvoerde. Die aanpassingen zou invloed gehad hebben op zo’n 12% van de zoekresultaten. Meer over het wat, het waarom en wat het voor jou en mij betekent.

Waar hebben we het over: Google heeft eind vorige week de lakens opgeschud waardoor zo’n 12% van de websites anders ranken. Mocht je het nieuws gemist hebben, hier is de link naar het bericht waarin Google duidelijk maakt waar we het over hebben: Finding more high-quality sites in search

Google ligt al een tijdje over vuur. De zoekmachine zou zijn werk niet meer (zo) goed doen. De SERP’s (de resultaatpagina na een zoekopdracht) zouden teveel ‘junk’ en ‘spam’ bevatten en te weinig bruikbare resultaten.

Dat is vervelend en het is vooral zuur voor de goedbedoelende, hardwerkende webmaster die zijn best doet de beste kwaliteit content te publiceren. Hij/zij ziet zijn werk letterlijk begraven onder de junk, weggemoffeld op pagina X.

Het lijkt er op dat de Google update van vorige week daarop een antwoord moet bieden.

Paar zaken op een rijtje, voor ons, oer-Hollandse webmasters die vooral met .nl domeinen werken.

Ten eerste is de update (voorlopig) alleen van kracht voor de US. Dat is logisch, want de problemen zoals hierboven in een notendop geschetst, spelen vooral op de Engelstalige versie van Big G. In Nederland zijn niet zo bar veel ‘content farms’ actief. Wel veel slechte websites met noninfo, maar contentfarms met van andere websites gekopieerde content, kom je niet zo heel veel tegen. En juist dat zijn de websites die de Google update onderuit wil halen.

Ten tweede is het grappig dat alle ‘grote media’ het nieuws vorige week oppikten. Als ze serieus hun werk hadden gedaan, dan hadden ze het nieuws eind januari al kunnen aankondigen. Tussen 25 en 27 januari meldde een fors aantal ‘Google watchers’ al onverklaarbare wijzigingen in de SERP’s. Kortom, we wisten al een week of wat dat er een “a pretty big algorithmic improvement” aan zat te komen.

Ten derde: het ‘feit’ is weinig nieuws. Hooguit de omvang van de update. Google past zijn manier van ranken vrijwel constant aan en de websites met slechte kwaliteit content en gebrek aan autoriteit liggen altijd onder vuur. Die updates zijn meestal “pretty small” en worden alleen opgemerkt door de eigenaar van de betrokken website en door hun concurrenten.

Gaat het helpen?

Het zal helpen, maar of het de “pretty big improvement” is die Google beloofde, valt te betwijfelen. Neem van mij aan dat de ‘spammers’ niet stil zitten. Ze weten allemaal, stuk voor stuk dat ze een keer aan de beurt komen en Plan B ligt klaar. Onderschat de belangen van de spammers niet. Spammen werkt. Hoe vervelend ook, er wordt veel, heel veel geld mee verdiend. Dat laten ze zich niet op een vrijdagmiddag afpakken.

Of jij er last van hebt?

Als je website klinkklare onzin verkoopt, gevuld is met content die je van andere websites hebt gejat of puur en alleen online staat om te dienen als ‘backlink’ naar een andere website, dan ga je er (hoop ik) last van hebben. Is het niet vandaag, dan is het morgen.

Laat het me weten als het gebeurde, dan trek ik een wijntje open.

Er valt een hoop over Google te zeggen en lang niet allemaal positief. Maar één ding moet je de zoekmachine nageven en dat is dat ze er nooit een geheim van hebben gemaakt dat ze er alles aan zullen doen om de kwaliteit van de zoekresultaten zo hoog mogelijk te houden. Voor jou en voor mij – simpele webmasters als we zijn – is elke stap die Google onderneemt om de SERP’s schoon te houden een zegen.

De stap die Google vorige week aankondigde is lang niet zo spectaculair, nieuw en onverwacht als de media je willen doen geloven, is het wel een ‘reminder’ waar het om draait: publiceer de best denkbare content. Niet om Google een lol te doen (al helpt dat wel) maar om de lezers van je website een lol te doen.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord