Google SEO is een peperduur en meestal bereslecht idee

Er is je vast al eens verteld dat ‘SEO’ zorgt voor nieuwe klanten. Maar voordat je je mouwen opstroopt om hogerop in Google te komen, is het waarschijnlijk goed te weten dat Google SEO voor jouw bedrijf (voorlopig) een peperduur en berenslecht idee is.

Ik zie het bijna wekelijks gebeuren. Bedrijf A krijgt het advies ‘aan SEO te doen’ want dat zorgt voor nieuwe klanten en extra omzet. Er wordt een keyword gekozen en er wordt een paar maanden keihard gewerkt (doe-het-zelvend of door een duurbetaalde buitenstaander) om voor dat keyword op Google’s pagina 1 te komen. Soms lukt dat. Soms zelfs op plek 1 of 2. En het werkt! Honderden, soms (tien)duizenden bezoekers per dag. Tevreden glimlachend leunt de ondernemer A achterover, wachtend op het geluid van de rinkelende kassa.

Maar die rinkelt niet. Niet na een week, niet na een maand. De frustratie loopt op. Totdat ondernemer A het zat is en besluit uit te zoeken waarom die kassa niet rinkelt terwijl het retedruk is op de winkelvloer.

Welkom in de realiteit.

Als je niet thuisbent in de wereld van SEO en Google is uitzoeken waarom iets niet werkt bijna net zo lastig als uitzoeken wat wél werkt. Negen van de 10 ondernemers die bovenstaande scenario aan den lijve hebben ondervonden, vinden nooit exact uit wat er mis ging. Meestal geven ze het op na zo’n ervaring. Zij zijn de rest van hun ondernemersleven overtuigd dat SEO niet werkt en dat elke SEO’er een oplichter is.

Dat eerste klopt zeker niet, dat tweede niet helemaal.

Het keyword dat voor bedrijf X geld oplevert kan voor bedrijf Y nutteloos zijn. Terwijl bedrijf X en bedrijf Y vergelijkbare producten verkopen aan vergelijkbare doelgroepen.

Elk keyword vertegenwoordigd een (kopers)markt. Elke keyword spreekt een ander type koper aan. Elk keyword heeft z’n eigen emotionele lading. Het zijn subtiele verschillen. Niet zichtbaar – zeker niet op het eerste gezicht – en hoe meer ervaring je hebt met SEO, des te meer ben je er van overtuigd dat je die lading van tevoren niet kunt inschatten.

SEO is tijdrovend maar lucratief
Hogerop komen in Google is tijdrovend. Zeker als het gaat om keywords met veel concurrentie – en dat zijn (je vermoedde het al) bijna altijd de keywords waar het om draait. Reken er op dat je er minimaal 3 of 4 maanden mee bezig bent voordat Google je noeste arbeid beloont met een opmars. Als je er na die maanden van ploeteren achter komt dat het keyword voor jouw markt, voor jouw bedrijf, voor jouw product en jouw aanbod niet werkt, dan is dat niet alleen zonde van je tijd maar ook frustrerend en peperduur. Bedenk je eens wat je met al die maanden en al dat budget had kunnen doen wat wél winstgevend is…

Begrijp me goed: Google SEO kan onvoorstelbaar lucratief zijn. Maar het uitgangspunt is dat je pas begint met SEO als een keyword heeft bewezen dat het zorgt voor nieuwe klanten en extra omzet. En geen dag eerder.

SEO is een reis naar het onbekende
google seo is een reis naar het onbekendeStel: je besluit vandaag dat je morgen in Brazilië gaat wonen. Je kent het land niet en spreekt de taal niet, maar dat houdt je niet tegen. Je pakt je koffer, koopt een ticket en stapt in Rio uit het vliegtuig.

Het eerste wat je in Rio moet doen is zorgen voor onderdak. Zou je direct van het vliegveld naar de makelaar gaan en het eerste het beste huis kopen dat je aanstaat? Nee, natuurlijk niet. Je huurt eerst een huis. Je leert de stad kennen, verkent de verschillende wijken, kijkt wat je Euro waard is en (vooral) kijkt een tijdje of leven in Brazilië in het algemeen en Rio in het bijzonder je bevalt.

Als je tijd en geld investeert in SEO dan ‘koop’ je je positie in Google’s zoekresultaten. Blind. Zonder garantie. Je hebt geen idee of het leven je daar bevalt en of je in de goede wijk terecht bent gekomen. Je komt er pas na maanden achter of het keyword waarin je investeerde klanten, omzet en winst oplevert.

Zou het niet beter zijn eerst te ‘huren’ zodat je flexibel blijft en naar een betere buurt kunt verkassen als je wilt zonder je investering kwijt te zijn?

Dat dacht ik ook 🙂

In plaats van een positie in Google te ‘kopen’ door tijd en geld te investeren, zonder enige garantie op succes, kun je bij Google ook een positie huren. Kost een paar dubbeltjes. En ongeveer tien minuten. Dat heet Google Adwords.

Haal het giswerk uit SEO
Met Google Adwords betaal je alleen als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt en op je website terecht komt. Dat gaat vaak om dubbeltjes per klik, soms een paar euro per klik. Te overzien dus, qua kosten, bovendien kun je het aan- en uitzetten wanneer je maar wilt.

De ‘klik’ komt terecht op welke pagina van je website je maar wilt. Bovendien werkt het snel. In plaats van maanden ploeteren om een plekje op pagina 1 te veroveren, sta je er over (letterlijk) 10 minuten. Je hebt binnen een kwartier volk op je website. Niet zo maar volk, maar volk dat ‘getarget’ werd met een keyword – en dáár is het ons allemaal om te doen.

Google Adwords is de ultieme machine om te kijken hoe je SEO winstgevend krijgt. In plaats van duizenden euro’s te ‘vergokken’ aan een keyword waarvan je niet weet of het voor jouw bedrijf, voor jouw product nieuwe klanten oplevert, weet je met Adwords na (ik noem maar wat) €100 of een keyword het waard is tijd en budget in te stoppen.

Je kunt nog een stap verder gaan. Je kunt dat Adwords-verkeer gebruiken om je webpagina, je prijsstelling, je salescopy en als je een webshop hebt, de effectiviteit van je winkelwagen te testen en te verbeteren.

Pas dan – als je weet dat een keyword de lading heeft die jouw potentiële kanten aanspreekt en als je de conversie van je webpagina geoptimaliseerd hebt – neem je de beslissing om je positie in Google voor dat keyword te kopen. Dan kun je met een redelijk gerust hard een paar maanden werk en €X.000 investeren in zoekmachinemarketing.

Huren is zo gek nog niet
Als je besluit te gaan kopen, doe het huurhuis dan niet meteen weg. Nogal wat SEO’ers verkopen hun diensten als een ‘waardevaste investering’. Eenmaal op pagina 1 zijn al je zorgen voorbij – zeggen ze. Dat is lariekoek.

Google voert constant wijzigingen door in het systeem waarmee de zoekresultaten worden bepaalt. Met name de laatste anderhalf jaar is dat tempo opgeschroefd tot een zelfs voor experts nauwelijks te volgen tempo. Als ik een dubbeltje krijg voor elke website die deze maand van pagina 1 naar pagina 27 dondert, dan hoef ik de rest van mijn leven nooit meer te werken.

Hoezo, SEO is een waardevaste investering…?

De beste investering is tijd en budget vrijmaken voor een systeem dat van bezoekers leads maakt en van leads betalende klanten. Van web naar winst is geen kwestie van Google SEO. Het is een kwestie van uitzoeken welke keywords voor jou werken en een systeem optuigen dat converteert. Daarna kan SEO een waardevolle aanvulling zijn. Daarna. En geen dag eerder.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een reactie