Q&A: Google’s display netwerk en ‘search’

Carl,
Wat is het verschil tussen Google Adwords en het Google Display Netwerk? En in welke van de twee kun je het beste adverteren? Of moet dat juist in beide systemen? Ik verkoop kindermeubels online. Dat gaat best goed, maar het kan altijd beter 🙂

 

Brechteld

Beste Brechteld,

Als je iets zoekt via Google.nl zie je op de resultaatpagina (oftewel de SERP – de Search Engine Result Page) vrijwel altijd rechts en in enkele gevallen ook boven de ‘organische’ (gratis) zoekresultaten een serie 4-regelige tekstadvertenties. Dat zijn de ‘klassieke’ Adwords advertenties. Die kom je alleen tegen op Google’s SERP’s en nergens anders.

Adwords Search (klik voor vergroting)

Google’s Display Network (tot voor kort content netwerk geheten) bestaat uit een paar miljoen webpagina’s waarop Google advertenties mag plaatsen. Dat kan de website van de Telegraaf zijn, maar ook een pagina in een Gmail account.

De klassieke Adwordsadvertenie is opgebouwd volgens een vast stramien: kopregel, twee regels tekst en een url. That’s it.

In het Display Network heb je veel meer mogelijkheden. Je kunt je beperken tot de klassieke tekstadvertentie, maar je kunt er ook voor kiezen banners of video’s in te zetten.

Dat is Ă©Ă©n verschil tussen de twee systemen. Zo zijn er meerdere. Het belangrijkste verschil zit ‘m in de aard van de advertenties en wie je bereikt.

Als je ‘klassiek’ adverteert dan ’target’ je bepaalde keywords. Dat doet Google niet, dat doe jij. Je geeft simpelweg op: als iemand “rode stoel” zoekt, dan wil ik dat mijn advertentie over Rooie stoelen vertoond wordt. Zoekt iemand “gele tafel”, vertoon dan mijn advertentie voor gele tafels.

Je advertentie is dus 100% afgestemd op het zoekgedrag (en blijkbaar de behoefte) van de klant. Kortom, je spreekt de klant op het moment dat hij ‘bezig’ is met jouw product. Dat werkt uiteraard in je voordeel.

Google Display Network (klik voor vergroting)

In het Display network is die afstemming tussen adverteerder en consument anders. Je schiet als je niet oppast iets meer met hagel.

Je kunt aangeven waar en op welke websites (partners) in G’s Display Netwerk je advertenties vertoond worden, maar dat vraagt nogal wat huiswerk. Je kunt het ook iets breder wegzetten en met contexttargeting zoekwoorden gebruiken om je advertentie zo goed mogelijk te laten aansluiten op het medium dat je advertentie plaatst.

Kenmerk van het Display Netwerk is dat je ook de mensen bereikt die niet via Google op zoek zijn naar gele tafels of rode stoelen. Ook dat kan een voordeel zijn. Het hangt maar net van je product af.

Ik zei het al: er zijn meer verschillen tussen de twee, maar de allerbelangrijkste weet je nu.

Als je net begint met Adwords, bijvoorbeeld omdat je zo’n coupon van Big G hebt gehad, en niet helemaal weet wat je doet, schakel dan het display netwerk uit.

Gefeliciteerd trouwens dat je de moed hebt om te gaan adverteren. Als je website verkoopt (en dus bezoekers weet om te zetten in klanten) dan is adverteren een logische stap. Nog een advies: verwacht geen wonderen en geef het niet te snel op. Het gaat je tijd, moeite en helaas waarschijnlijk ook budget kosten om je campagne af te stemmen en te fine tunen. Maar heb je het spel eenmaal in de vingers, dan is Adwords een van de meest lucratieve tools die het internet te bieden heeft.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord