Q&A: moet ik die Adwords coupons gebruiken?

Beste Carl,

Ik krijg regelmatig zo’n Google Adwords coupon. Meestal 50 euro, laatst zelfs een van 75 euro. Dat maakt het wel erg verleidelijk om er eens iets mee te doen. Ik heb Adwords nog nooit geprobeerd. Is het de moeite waard er tijd en moeite in te steken? Hoe die ik dat?

 

J.L.

Beste Jolanda,

Google Adwords is het beste wat kleinere ondernemers kon overkomen. Je kunt adverteren als een multinational met het budget van een ZZP’er. Je bereikt binnen 10 minuten duizenden potentiële klanten. Ik bedoel: wat wil je als ondernemer nog meer…?

Dat allemaal gezegd hebbende: tegelijkertijd is Adwords een van de lastigste ‘online games’ die er bestaat. Ik krijg regelmatig mailtjes van ondernemers die er lelijk op leeg liepen en daar pas achter kwamen toen ze de rekening zagen. Honderden, soms duizenden euro’s, vaak zonder dat het ook maar één cent opleverde.

Het grootste misverstand rond Adwords zit ‘m in het feit dat veel ondernemers er van uitgaan dat meer bezoekers op de website ook automatisch meer klanten oplevert.

Helaas werkt het niet zo. En (bijna) zeker niet als je een dienst verkoopt in plaats van een fysiek, tastbaar product.

Voor de goede orde: dat ligt niet aan Google Adwords, maar aan de website van de adverteerder. 999 van de 1.000 websites zijn veredelde visitekaartjes, niet ingericht op het direct of indirect verkopen van de diensten van de afzender.

Google Adwords staat nooit alleen. Het moet onderdeel zijn van een goed geoliede machine. Daarin is je website en het achterliggende systeem belangrijker dan Adwords. Adwords is een hulpmiddel. De hamer. Maar als je daarmee de verkeerde spijkers in de verkeerde planken slaat, dan uh… sla je de plank mis. En dat zijn dan al snel dure vergissingen.

Werkt Adwords dan niet? Moet je die Adwords coupon negeren?

En of Adwords werkt. Ik ken tientallen ondernemers cq klanten die succesvol draaien, puur en alleen op traffic dat afkomstig is van Adwords (wat trouwens ook niet gezond is, maar dat is een ander verhaal). Dus ja, het werkt en mits goed ingezet, kan Adwords je bedrijfsresultaat een enorme duw in de goede richting geven.

Echter, Adwords werkt niet als je domweg traffic sluist naar een website waarvan je weet dat die er niet op is ingericht om van bezoekers klanten te maken.

Kan het kwaad die Adwords coupon te gebruiken? Nee, natuurlijk niet. Zolang je er maar voor zorgt dat je niet of niet meer dan je kunt of wilt betalen over het door Google zo genereus beschikbaar gestelde tegoed gaat. Die 50 of 75 euro zorgt voor tientallen, misschien honderden nieuwe bezoekers op je website. Nogmaals: meer bezoekers staat niet automatisch synoniem voor meer klanten (zie ook: Meer bezoekers, meer klanten?) maar wie weet hoe een koe een haas vangt, heb je mazzel en hou je er wel wat aan over.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een reactie