Meer bezoekers, meer klanten. Toch?

Het spookte vast wel eens door je hoofd. “Had ik maar meer bezoekers op mijn website. Dan had ik ook meer nieuwe klanten”. Logische gedachte. Maar de praktijk is helaas iets ingewikkelder.

Ik begin er bijna elke presentatie mee: “Hoeveel van u krijgt er per dag meer dan 10 unieke bezoekers op uw website”.

Heel vaak blijft het dan akelig stil. Al was het maar omdat een groot deel van de ondernemers in de zaal geen flauw idee heeft hoeveel bezoekers er op de website komen. Van de ondernemers die het wel weten, steekt doorgaans tussen de 10 en de 20% zijn hand op.

Laten we het positief bekijken. Concreet ontvangt 80% van de ondernemers zo’n 10 unieke bezoekers per dag.

10 bezoekers x 365 dagen = 3.650 bezoekers per jaar.

De tweede vraag is vrijwel altijd: “Hoeveel van u heeft in de afgelopen jaar daadwerkelijk, aantoonbaar via internet een nieuwe klant binnengehaald?”

Dan steekt opnieuw 10 á 20% zijn vinger op. Meestal dezelfde die een vraag eerder ook hun hand opstaken.

Conclusie: 80% heeft dat euforische gevoel dat internet marketing echt werkt nooit aan den lijve mogen ondervinden.

Als ik een presentatie geef, zit de zaal bijna altijd vol. Waarom? Omdat zoekmachine marketing en internet marketing populaire onderwerpen zijn.

En waarom zijn dat populaire onderwerpen? Omdat het elke ondernemer van die 80% wel eens door het hoofd spookte:

“Had ik maar meer bezoekers op mijn website. Dan had ik ook meer nieuwe klanten”

En dat is dan ook exact wat de ondernemers in de zaal van me willen horen: hoe krijg ik meer bezoekers op de website?

Dat leg ik uit (voor zover de tijd dat toelaat) maar ik maak altijd tijd vrij voor wat ik noem ‘de internet reality check’.

Ook die begint met een vraag.

“De afgelopen 12 maanden bezochten 3.650 potentiële klanten je website. Er werd er niet één klant. Waarom denk je dan dat méér bezoekers wél klanten oplevert?”

Dan blijft het opnieuw akelig stil.

Er is altijd wel iemand die opstaat en begint over het stijgen van de kansen met het stijgen van de bezoekersaantallen. En die ondernemer heeft natuurlijk helemaal gelijk.

Als ik 100 staatsloten koop maak ik meer kans op de hoofdprijs dan als ik 1 lot koop. Maar het blijft gokken en een kwestie van geluk.

Een beetje geluk kan ook online geen kwaad. Maar gokken?

Online succes is bijna altijd het gevolg van het met militaire precisie uitrollen van een strategisch plan. Dat er op tactisch niveau eens een (weldoordacht) gokje wordt gewaagd, doet daar niets aan af.

Als je afgelopen jaar 3.650 potentiële klanten over de digitale vloer kreeg en er hapte er niet één toe, dan ligt dat niet aan de bezoekersaantallen. Dan ligt het ergens anders aan. Waarschijnlijk aan je strategie. Of (en dat komt vaker voor) aan het ontbreken daarvan.

Hou op met tellen. De oplossing vind je niet in het aantal bezoekers, maar in het verhaal dat die bezoekers je kunnen vertellen. Waar komen ze vandaan? Wat zoeken ze? Waar haken ze af? En waarom?

Als het alleen ging om bezoekersaantallen, had je mij niet nodig. Dan kon je het af met Google Adwords.

Hou op met tellen. Ga kijken wat er werkelijk aan de hand is.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord