Lange teksten of korte teksten op je website?

lange of korte teksten op je websiteWat werkt beter online? Lange teksten of korte teksten? Het is een discussie die offline al eeuwen wordt gevoerd en met de komst van het ‘vluchtige’ medium internet verse zuurstof kreeg ingeblazen. Zeker online leken de voorstanders van kort teksten aan de winnende hand. Daar heeft Google hoogstpersoonlijk een stokkie voor gestoken.

Voordat we beginnen: er is maar één goede leidraad voor het bepalen van de lengte van een tekst. Zo kort als het kan, zo lang als het moet. Daarmee is alles gezegd en zou de discussie gesloten moeten zijn. Zoals zo vaak is de realiteit weerbarstiger. Want iedereen heeft er een (vaak op drijfzand gefundeerde) mening over en nu bemoeit Google zich er ook al tegenaan.

Persoonlijk ben ik niet bang voor langere teksten. De reden is heel simpel. Als de lezer werkelijk geïnteresseerd is in wat ik heb te melden (en de tekst is goed geschreven) haalt hij de laatste alinea echt wel. Een langere tekst geeft me meer ruimte hem of haar te overtuigen. Is de lezer niet geïnteresseerd dan haakt hij mogelijk na 1 of 2 alinea’s af. So what? Hij was toch al niet geïnteresseerd. Ik heb nog nooit iets verdiend aan iemand die niet geïnteresseerd is in wat ik heb te bieden…

En toen was Google daar ineens met Panda.

Panda is een serie updates van de manier waarmee Google de zoekresultaten rangschikt. Begon eerder dit jaar en is nog volop in gang. De gevolgen zijn enorm. Websites die begin ’11 honderden of duizenden bezoekers per dag kregen, krijgen er vandaag tientallen. Het zal je bron van inkomsten zijn…

Het gaat nu even te ver om de ins & outs van Panda uit de doeken te doen – voor zover die überhaupt volledig bekend zijn. Maar één ding staat vast. Google hecht sinds Panda meer waarde aan wat we ‘autoriteit websites’ zijn gaan noemen. Websites die vaak al wat langer meegaan en dieper in de materie duiken dan voorheen nodig was voor een fatsoenlijke ranking. Een verzameling oppervlakkige verhaaltjes van 300 woordjes valt volgens Big G niet onder die noemer.

“Verwacht niet dat Google een pagina met 200 woorden bovenin pagina 1 rankt. Die tijd ligt inmiddels ver achter ons”

Dat wil niet zeggen dat al je artikelen van minder dan 300 woorden waardeloos zijn geworden. Het betekent wel dat de pagina’s waarvoor je wilt ranken meer diepte en (letterlijk) inhoud moeten hebben. Denk aan 500 woorden minimaal. Maar 700 of 800 lijkt voorlopig nog beter te scoren.

Om je een idee te geven: inclusief deze zin is dit artikel tot nu toe 457 woorden. Begint er op te lijken (in de ogen van Google) maar nog een alineaatje of twee zou ideaal zijn als dit artikel geschreven is voor een hoge notering in G’s resultaatpagina’s.

Uit test blijk begint er bovendien op te lijken dat Google zich ook gaat bemoeien met de opzet en leesbaarheid. Bullet points lijken een glimlach op het gezicht van Google te toveren. Dus daar gaan we:

  • Gebruik het aantal woorden dat je nodig hebt
  • Deel een erg lang artikel desnoods in tweeën (bij meer dan 1000 woorden)
  • Maak een artikel dat moet ranken nooit korter dan minimaal 500 woorden
  • Gebruik beeld om de leesbaarheid te vergroten
  • Gebruik bullet points om de leesbaarheid te vergroten
  • Gebruik een ‘quote’ of tussenkopjes om de leesbaarheid te vergroten
  • Zet je keyword in de titel, eerste en minimaal laatste alinea

 
Tot slot: natuurlijk kunnen korte teksten zeer effectief zijn. Gebruik ze waar je moet en kunt. Maar verwacht niet dat Google een pagina met 200 woorden bovenin pagina 1 rankt. Die tijd ligt inmiddels ver achter ons.

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord