Google Adwords: 5 praktische tips voor beginners

AdWords praktische tips

Vraag de gemiddelde ‘kleine’ ondernemer naar Google AdWords en je krijgt de meest uiteenlopende antwoorden. Grote gemene deler: “kost geld, ingewikkeld, niets voor mij”.

Dat is jammer. AdWords kan je bedrijf een enorme duw in de goede richting geven. Het is inderdaad ingewikkelder dan het pak ‘m beet 5 jaar geleden was, maar dat is alleen maar gunstig. Hoe meer concurrenten het in de broek doen, des te minder je voor je klikken betaalt 🙂

Uit de vele vragen die ik krijg over AdWords blijkt dat menigeen die al een campagne heeft draaien beginnersfouten maakt die geld kost. Daarom tref je hieronder 5 praktische tips aan. Maar eerst dit even:

Hoe goed ben (en word!) je hierin…?
Ik zei het al: Google Adwords kan je bedrijf een enorme duw in de goede richting geven. Sterker nog: AdWords kan je ondernemersleven redden. Daarom kan het nuttig (en lucratief) zijn om je campagne uit te besteden. Dat kost geld. Maar geloof me: een slecht opgezette campagne kost nog veel meer geld. Een van de slimste mensen in de branche is deze Adwords expert. Doe hem de groeten 🙂

Als je toch zelf aan de slag wil, neem de 5 tips hieronder dan serieus…

1 Beperk je tot het zoeknetwerk
Zeker beginnende adverteerders verliezen geld op Google’s Display netwerk. Zet dat uit. Nu! En mocht je toch adverteren op het display netwerk, maak daar dan een aparte campagne voor aan.

2 Vergeet je negatieve keywords niet
Door negatieve keywords te gebruiken verhoog je de CTR en de QS van je campagne vrijwel direct en daarmee het rendement van je advertentiecentjes. Meest gebruikte negatieve keyword: ‘gratis’.

3 Koppel Adwords aan Analytics
Zonder een koppeling met Analytics vaar je zonder licht in het holst van de nacht. Niet alleen levensgevaarlijk, maar je moet ook maar zien waar je uiteindelijk arriveert.

4 Stuur je kliks niet naar je homepage
Misschien wel de meest gemaakte (en vaak peperdure) fout. Je homepage is in veel gevallen een te breed opgezette pagina. Je wilt je adwords-kliks juist naar een zo specifiek mogelijke, voor keyword X geoptimaliseerde pagina sturen.

5 Besteed meer tijd aan de keuze van keywords
Hoe ‘breder’ en ‘algemener’ je keywords, des te slechter is de kwaliteit van je kliks. Zoek naar zo specifiek mogelijke keywords. Mooi voorbeeld is het keyword ‘fietsen’. Wat zoekt iemand die ‘fietsen’ Googeld? Een nieuwe fiets? Of een fietsroute?

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord