Carl Weenink

Carl Weenink

Stapte van ‘sales’ naar de journalistiek, werd ‘ghostwriter’, maakte bladen, verzeilde in de reclame en Direct Marketing. Altijd één been in de media en het andere in marketing. Bundelde door de jaren heen de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we ‘online marketing’ noemen.

 

[jcolumns]Ergens rond 2005 gaf ik mijn eerste workshop ‘Zoekmachine Marketing’. Eenoog in het land der blinden. Maar dat ene oog was geoefend en keek terug op vier jaar intensieve training ‘on the job’. Dat is een ‘mensenleven’ in dit vak.[jcol/]
Toen ik me in 1988 inschreef bij de Kamer van Koophandel bestond het World Wide Web nog niet. Maar terugkijkend, was alles wat ik deed tussen dat moment en die eerste workshop in 2005 één grote voorbereiding op wat ik nu doe: online marketing.[/jcolumns]

Anno vandaag-de-dag bouw ik websites voor ondernemers die niet geïnteresseerd zijn in een website maar wel in resultaat, beheer ik circa €100.000 Adwords campagnebudget per maand, kun je me tegenkomen als spreker en inhuren als consultant of interim online marketeer.

Ondernemend sinds 1988 werkte ik voor kranten, bladen, reclamebureau’s, PR-bureau’s, uitgevers en rechtstreeks voor tientallen (A-merk) adverteerders in tientallen branches.

Van grote campagnes inclusief RTV tot geniepige guerrillamarketing.

Altijd met één been in de media en één been in de marketing. Ik creëerde content in elk denkbare vorm, bedacht effectieve manieren om dat bij de doelgroep onder ogen te krijgen en werd afgerekend op het resultaat.

Van ’88 tot circa 2000 vooral offline. Tegenwoordig vooral online. En nog steeds gedeeltelijk offline trouwens. Want wie denkt dat offline dood is, maakt een peperdure denkfout.

[jbox color=”white”]

Mijn allereerste kennismaking met ‘het internet’ was ergens in de tweede helft van de jaren ’90. Ik was freelance journalist en werd door de Rabobank ingehuurd om dagelijks een etappeverslag van de Tour de France te schrijven. Ik kon schrijven, had wel eens op een racefiets gezeten en was zelfs gediplomeerd rijwielhersteller. The perfect match 🙂

We hadden een paar honderd lezers. Vooral zakelijk. Want in de huiskamer was internet een rariteit. Je moest inbellen en betaalde per tik. Een opdracht voor het Financieele Dagblad, kort na de eeuwwisseling, schudde me pas echt wakker. Ik mocht op zoek naar de overlevenden van de Dot Com Crash. Dat bleken de ondernemers die internet écht begrepen. Nou ja, beter dan de rest in elk geval. De mannen (M/V) die overeind bleven waren geen techneuten en geen ‘visionairs’. Het waren doorgewinterde marketeers. Opvallend vaak met een achtergrond in Direct Marketing.
[/jbox]

Ik loop al wat langer mee. Dat heeft zo z’n voordelen
Vandaag zijn Guy Kawasaki, Seth Godin, Jim Collins en nog een handvol de ‘marketeers die er toe doen’. Marketeers die in één adem genoemd worden met internet en online. En minder met marketing.

Maar Online marketing is vooral marketing. Daarom is het ‘handig’ te weten dat de helden van vandaag voortborduren op het werk van helden als Claude Hopkins, P.T. Barnum, Sam Walton, David Ogilvy, Gary Halbert, Lester WundermanJay Abraham en tientallen andere ‘klassiekers’. Grootheden die je maar beter op z’n minst gelezen kunt hebben als je in dit vak iets wilt bereiken.
Ik weet wat het is om te verkopen. Ik heb het zelf gedaan.
Marketing moet je dichter bij je doel brengen; meer leden, meer invloed of (meestal) meer klanten en omzet. Linksom of rechtsom, direct of indirect. Aan theorie heb je niet zoveel op het moment dat de rekenmachine op tafel komt.
Voordat ik met één been in de media en één been in de marketing terecht kwam, was ik verkoper. Van deur-tot-deur abonnementen slijten op Voetbal International tot verkoopleider van een middelgroot bedrijf. Dat maakt me niet persé een betere online marketeer, maar wel een die wéét wat het is om een brug te slaan tussen marketing en verkop.
Ik ben geen techneut

Ik kan inmiddels een aardige website bouwen. Ik spreek een redelijk mondje CSS. Maar mijn fascinatie ligt op het gebied van content, traffic en conversie. Altijd in combinatie, waarbij conversie altijd het laatste woord heeft.

Want content en traffic is nutteloos zonder conversie.

Ik ben resultaatgericht

Ik word niet warm (of koud) van het aantal bezoekers op je website, het aantal followers of ‘likes’. Ik ben niet bij voorbaat onder de indruk van een ‘mooie’ of ‘overzichtelijke’ website.Waar ik wel warm van word is concreet, meetbaar resultaat en vooruitgang. En van een website die een effectief onderdeel is van een online systeem dat je helpt je doelstellingen te halen. Zelfs al is dat ding spuuglelijk.

Behalve resultaatgericht, ben ik wars van hypes en (naar men zegt) redelijk eigenwijs.

En toveren kan ik ook al niet…
Online marketing is niet voor elk bedrijf en voor elke ondernemer een optie. Het is geen wondermiddel en ik kan niet toveren. Maar als het past bij je markt en bij je persoonlijkheid als ondernemer, is het zonder concurrentie het meest effectieve wapen dat je kunt inzetten.
Als je het daar een keer uitvoeriger over wilt hebben, hoor ik graag van je: 0654 – 718 440