12 vergissingen die je beter niet kunt maken als je een website laat bouwen

Bij het bouwen van een website kan er van alles mis gaan. Een goede websitebouwer voorkomt dat je in een valkuil dondert, maar met Punt 1 hieronder in het achterhoofd, heb ik de 12 belangrijkste valkuilen voor je op een rijtje gezet. Nou ja, eigenlijk zijn het er 13. Maar ik wilde 2012 niet beginnen met een kopregel waarin het woord valkuil én het ongeluksgetal in voorkwam 🙂

1 Technisch geschoolde websitebouwer
Dit gaat niet iedereen me in dank afnemen, maar dat is dan maar zo: voor elke goede websitebouwer zijn er vijftig die werkelijk geen idee hebben wat de functie van een zakelijke website is.
Ik geef toe: enige nuancering is op zijn plaats. Want wat ís de functie van een zakelijke website. Volgens mij komt dat uiteindelijk neer op één ding: nieuwe klanten en/of leads. Linksom of rechtsom. Vroeg of laat.
Dat bereik je via marketing. Dat is voor die 50 van net alles behalve gesneden koek. Ze hebben een technische achtergrond en spreken vloeiend HTML en CSS. Hartstikke handig maar je potentiële klanten verstaan het niet.
Kies een websitebouwer die kniediep in de lopengraven staat. Die weet wat ondernemen is. Het liefst een die deur aan deur encyclopedieën heeft verkocht.

2 “Welkom op mijn website”
Hier zouden eigenlijk stokslagen voor uitgedeeld moeten worden. Komt er eens een keer een bezoeker op je website, verknal je de spreekwoordelijke 3 seconden die je hebt om indruk te maken met het nietszeggende, laffe, uitgekauwde en niets toevoegende “Welkom op mijn website”.
En dat in 9 van de 10 gevallen op de ‘duurste plek’ van je website. De plek die je exclusief zou moeten reserveren voor je belangrijkste boodschap: hoe help je die ene bezoeker van zijn probleem af.

De weg naar succes met je website ligt bezaaid met valkuilen. Die kun je maar beter leren kennen vóórdat je een website laat bouwen.

3 Vraag nooit je moeder en je boekhouder wat ze van je nieuwe website vinden
Hulp van vrienden en relaties kan hartstikke waardevol zijn, maar je moet extreem op je hoede zijn als je ze vraagt wat ze van je nieuwe website vinden. Niet omdat je moet twijfelen aan hun objectiviteit (ook al kan dat ook een rol spelen) maar omdat ze simpelweg gediskwalificeerd zijn omdat ze je bedrijf kennen. Als je een website publiceert om nieuwe leads/klanten te genereren, vraag dan vooral de mening van mensen die je bedrijf en je product niet kennen. Hoe zij reageren is wat je te wachten staat als je website eenmaal wordt losgelaten in de grote boze, kritische buitenwereld.

4 Geen contentstrategie, geen keywordonderzoek
Dit is vaak niet de schuld van de ondernemer maar van de websitebouwer (zie ook punt 1!). De techniek achter je website en zelfs de vormgeving is totaal ondergeschikt aan je contentstrategie en je keywordonderzoek. Ik garandeer je dat je succesvoller bent met een website die technisch rammelt maar qua content 100% geoptimaliseerd en doordacht is dan met een sexy ogende, technisch perfecte website met slechte content. Andersom garandeer ik je dat je website van ze lang zal ze leven nooit een nieuwe klant of lead zal opleveren.

5 Ongeduldig
Wat goed is komt snel, maar je website heeft even tijd nodig om zijn plekkie te vinden. Het vervelende is dat het niet duidelijk is hoe lang. Ik heb teveel ondernemers gezien die afhaakten met de finish in zicht. Gun je website tijd. Blijf ‘m voeden met relevante content en je kansen op succes stijgen met de dag.

6 Zakelijk en emotieloos
Mensen handelen op gevoel en emotie. Dat kunnen ze achteraf prachtig analyseren en rationeel uitleggen, maar als puntje bij paaltje komt, wordt de aankoopknoop in 9 van de 10 gevallen doorgehakt op gevoel. Ja, dat geldt ook voor ‘business to business’.
Zoek in je teksten en in de ‘look & feel’ van je website naar de balans tussen emotie en ratio. Begin met een sterke nadruk op het eerste. Test je belangrijkste pagina’s en blijf zoeken naar de juiste mix.

7 Een tweede website omdat de eerste ‘het’ niet doet. En een derde.
Dit blijft me verbazen. De eerste website trekt nauwelijks bezoekers en heeft nog nooit een nieuwe klant opgeleverd. Wat is de oplossing volgens menig ondernemer: een nieuwe website om de eerste te helpen. Klinkt praktisch, maar ik kan je vertellen: zo werkt het niet.
De oplossing? Focus! Zoals je hebt gemerkt is één website succesvol maken al lastig zat. Dus waarom denk je dat het je lukt om twee websites succesvol te maken…?
Verdeel je aandacht niet, maar concentreer je op de eerste.

8 Niets weten, niets te meten
In hemelsnaam: installeer Google Analytics (of welk degelijk analyse programma dan ook) de dag vóórdat je website de lucht in gaat. Ik ben absoluut geen cijferfreak en ik heb een hartgrondige hekel aan spreadsheets, maar als het gaat om een website, wil ik alles (alles!) weten.
Benader die cijfers ‘1 voor 1’ en concentreer je aandacht. Dus neem bijvoorbeeld de bounce rate van je homepage. Dus is nu 65%. Hoe krijg je die onder de 50%? Pas als je dat voor elkaar hebt, pak je de volgende pagina. Zo blijft het beheersbaar en ik garandeer je dat je na verloop van tijd de resultaten zult zien.

9 Liftmuziek
99 van de 100 zakelijke websites zijn liftmuziek. Dat heeft overigens weer te maken met punt 1. Maar de gemiddelde ondernemer is hier net zo schuldig aan. Die wil namelijk iedereen te vriend houden, want in iedereen schuilt een potentiële klant. Het resultaat is een website die ‘iedereen’ moet aanspreken. Alle scherpe kantjes worden zorgvuldig weggevijld. Wat overblijft is de online versie van liftmuziek.
De bodem van deze valkuil ligt werkelijk bezaaid met ondernemers.
Het grootste geheim achter succesvolle websites? Ze jagen de mensen die er niets te zoeken hebben weg waardoor er een plek ontstaat waar potentiële opdrachtgevers zich direct thuis en op hun gemak voelen.

10 Flash
Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was, maar ik krijg er nog regelmatig vragen over. Dus nogmaals: wat ze je ook vertellen, Flash werkt niet. Google kan er geen chocolade van maken en negeert je website volledig. Dat is pijnlijk want 9 van de 10 ondernemers heeft Google nodig hebben als ‘hofleverancier’ van bezoekers en dus potentiële klanten.

11 Perfectionisme
Ik ken ondernemers die werkelijk maanden bezig zijn om hun website ‘beter’ te maken. Het is zonde van je tijd en het is (nog belangrijker) totaal nutteloos.

stap 1 – Maak een website die voldoet aan de minimale eisen.
stap 2 – Publiceer dat ding.
stap 3 – Hou je analytics in de gaten.
stap 4 – Verbeter dat ding gaandeweg.

Terwijl jij aan het zoeken bent naar de meest optimale oplossingen, hebben je concurrenten al een handvol klanten van je weggekaapt.

12 Je streeft naar veel bezoekers ipv naar de goede
Als je morgen 1.000 bezoekers op je website wilt hebben, hebben we dat vanmiddag nog geregeld. Dat is geen enkele kunst.
Wat wél een kunst is, is zorgen voor de juiste bezoekers. Om precies te zijn mensen die een probleem hebben dat jij kunt oplossen en die bereid zijn daar geld voor te betalen.

En dan is er nog een tweede probleem en dat heet conversie. Want alleen goed gekwalificeerde bezoekers is geen garantie voor succes. Je website moet ze ook nog eens omtoveren tot leads of klanten. Dat laatste is valkuil 13 waarover ik je in de inleiding al vertelde…

Over Carl Weenink

Stapte van 'sales' naar de journalistiek, werd 'ghostwriter', maakte bladen, verzeilde in de reclame, raakte verslaafd aan Direct Marketing en bundelde gaandeweg de ideale combinatie van commercie, content en marketing tot een solide fundament onder wat we 'online marketing' noemen. Meer >>"

Geef een antwoord